fredag 11 januari 2013

Att bränna eller inte bränna...

Under en tid nu har jag märkt att debatten om att bränna blöta grepp har börjat växa. Både på svenska bloggar och sajter, men även internationella. Det som är anmärkningsvärt är att de internationella sajterna uppmärksammar hur glada vi svenskar är att bränna på stenen.
Som jag förstått det började diskussionen efter filmen som kom från Boulder Meet i Västervik. Många klättrare reagerade över att man glatt bränner på.
Men är det så illa att bränna som en del påstår? Tar stenen så illa som en del säger? Är det så att vi ska förbjuda brännarna?
Tankar som jag har när man har brännaren är: Vad tänker förbipasserande människor om att man står och flamberar stenen?
Sedan är det rätt gött att kunna torka upp ett problem man verkligen vill göra. Bilar man ca 4 timmar för att göra ett problem som man projekterar, ska man då välja bort det och leta nya projekt eller hur hade du gjort?

Vad tycker/tänker du?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det beror på.

    Hemma i Tyskland är det inte ens debatt om att bränna på stenen. Man gör helt enkelt inte det. Det går faktiskt hyfsat bra att torka upp grepp mha krita och toa-papper... Sen igen regnar det kanske inte lika mycket där som här. ;-)

    Däremot så tror jag inte att granit som vi har här i Sverige är särskilt imponerad av våra brännare... Jag kan inte tänka mig att det t.ex. kommer förstöra stenen.

    Angående att bila flera timmar för ett projekt: Miljöinverkan av att köra dit måste väl ha varit så pass mycket mer allvarligt än lite eld på stenen. ;-)

    SvaraRadera
  2. "Angående att bila flera timmar för ett projekt: Miljöinverkan av att köra dit måste väl ha varit så pass mycket mer allvarligt än lite eld på stenen"

    Hahah klockren kommentar! Borde man även ha med i GBOs diskussion om vad som är värt 3 stjärnor för en boulder ;-)

    SvaraRadera