söndag 16 december 2012

Favoriter i repris

Nu när regn och rusk har hittat tillbaka till Västkusten och man får vänta på att klippan torkat kan man behövas muntras upp lite. Jag slänger in 2 filmer som gjordes förra året.

1. Jyväskylä bouldering, Finland
Jyväskylä bjuder på en hel del fin bouldering med massor av 3 stjärniga problem (följ debatten på GBO). Bra höjd på massor av block och riktigt bra stenkvalitet. Gillar man inte sittstarter finns oftast ståstart till problemen. Sektorerna ligger utspritt i utkanterna från stan så man kan räkna med att som längst bila 45 minuter men som kortast 15 min. Jag har nu spenderat ett antal somrar på klättringen där och jag blir aldrig besviken och nya projekt varje gång. Mitt stora projekt här är Robin Hood 6C/7A som finns i mitten av filmen. Ett av de mest populära problemen i området.

2. Lyckan, Fågelfors
Lyckan är ett nytt område som kom upp på 27crags.com för ca 1,5 år sedan, men börjades klättras på ca 2 år innan det. Här är det idag ca 20 problem uppborstade på 4 stenblock. Mängden block däremot är runt 100 skulle jag gissa med ett stort mörkertal. Stenkvalitén är röd granit och är väldigt solid. Bland den bästa sten jag klättrat på i Sverige. Området ligger ca 20 minuter med bil ifrån Järnforsen och klippan skiljer sig enormt mycket. Området har idag problem som ligger från lätta upp till 7a men har en del branta block som kan bjuda på kamp för den starke. Markägaren har vänligt men bestämt sagt att man får klättra där, men inte under perioden 15/8-31/1. Detta för att man jagar aktivt i området då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar