tisdag 23 februari 2016

Ny vägg, Slätthult

Igår fick Peter och ett sådan där ryck igen och begav oss ut i skogen. Enligt mina kartor så skulle det finnas 4 stora block och den del raviner och väggar vid Slätthult, strax österut från Härskogen.
Väl vid parkeringen visade det sig att jag glömde min pannlampa i bilen, då vi bytte bil till Peters. Redan där visste vi att detta kunde bli ett äventyr i mörkret med endast Peters lampa.

Turen började dåligt med att vi inte hittade det första stora blocket (eller så gjorde vi det och det var så pass litet). Vidare gick vi för att undersöka 2 andra. Dessa gick att klättra på men får kvala in på kategorin lowballs.
Sedan kom vi till den "stora" ravinen. Här kan vi snacka om att vi kan klättra. Schysst höjd och väldigt fina sprickor. Se bild.
Sedan hade ytterligare ett block som vi ville besöka och detta var även det en lowball.

På vägen tillbaka till bilen började det stora äventyret där kvicksanden slukade min sko. Som tur var han jag dra ut foten ur skon. Tack Peter för din hjälteinsats när du räddade min sko från skogens vassa käkar.
Sedan kom ännu ett block. Lowball, men med lite tuffare formationer.
Sista hindret fram till säker väg blev sedan en rejäl bäck. Både Peter och jag fick hoppa lite stavhopp i mörket och vi klarade oss torra hela vägen hem.

Detta område har helt okej klättring att erbjuda. Själv känner jag att jag har mycket annat som jag vill prioritera. Är man sugen på detta kan man få guidning eller vägbeskrivning så att man sedan kan borsta loss och sända lite fina nyturer.

Slätthult
Peter vid den fina väggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar