tisdag 22 mars 2016

Klättring i dagsljus

Som pappaledig vet man att klätterdagar i dagsljus inte sker så ofta. Nu under inskolningen däremot lyckades jag se en lite möjlighet att komma ut till Härskogen med Peter.

Peter har ganska länge pratat om att åka tillbaka till blocket vid fiskestugan för att göra en väldigt fin arete där. Förra gången vi var där åkte Peter av juggen i slutet på kruxet och jag själv var ganska långt ifrån sänd över huvudtaget. Men vi åkte dit så Peter kunde få sända.

Väl på plats offrade jag mig att hitta beta så Peter kunde fokusera på att sända. Jag trodde att denna skulle bli grymt tung idag igen. Första presset gjorde jag halva kruxet och återigen kände jag att detta kommer bli tungt. Jag frågade Peter om jag skulle köra igen, och eftersom han inte ens packat upp skorna så var jag vid startposition igen. Starten gick lätt, hälkroken sitter, upp i pocketen, vidare till juggen, får allt kontrollerat och tar näbben. Shit, jag sänder den börjar jag tänka här.
Greppar vidare på areten, slår om handen, viker över och toppar ur flåsar nästan bort hela toppen av adrenalin och utmattning. Riktigt fin och tung arete.
Peter hade fortfarande inte fått upp skorna, men vi såg även till att han flög upp på denna. Om än att det satt långt inne idag.

Grådvärgen
Peter gör 2nd på Gårdvärgen

Vidare åkte vi till det senaste blockfynde och krigade en stund. Även här fick vi gjort ett nytt, lätt, problem men huvudproblemet får vara ett projekt ett litet tag till.
Härlig dag med fina sänd. Blocket vid fiskestugan ligger nu uppe på 27crags

Projekt
Jag på projektet
Foto: Peter Christensen

2 kommentarer:

  1. Kul att du är ute så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ola! Jag har lyckats hitta några luckor nu med tid. Det är kul att klättra nu! =)

      Radera