måndag 28 mars 2016

Påskklättring i Lyckan (Fågelfors)

Äntligen! Det är min känsla när jag återigen fick känna på den fina graniten i skogarna kring området Lyckan. Det är perfekt med ca 25 minuters restid från mina föräldrar till detta grymma, outvecklade område.
Senast jag var här fick jag inte gjort nåt nytt direkt då det, tyvärr, var fuktigt på alla blocken och jag mest fick känna på det som var etablerat och någorlunda torrt.
Men idag fick jag äntligen till två nya problem i området som höll lite klass.

Första problemet jag gjorde hade jag sedan länge borstat upp men inte hunnit köra på mer än förra gången då det var blött. Men idag var det torrt och det var bara att köra på.
Problemet består mer eller mindre av en månrail som blir bättre ju höger upp du kommer. Fötterna finns knappt och i det känsligaste momentet så smearar du mer eller mindre på en liiiten utbuktning på väggen. Jättefint problem som jag rekommenderar att man gör när man är på besök i skogen.
Förberedelser
Foto: Robert Rapakko
 
"Min vän månen"

 
Kanske bästa fotsteget på "Min vän månen"
Foto: Robert Rapakko


När det var dags för problem nr 2 så sprang jag runt en del för att kolla på saker jag borstat upp sedan tidigare. Ingenting som jag kände mig superlockad av idag då det mesta verkade supertungt eller hade lite väl dåliga landningar för endast köra med min lilla pad.
Men till slut hittade jag en formation som var övehängande. Start i arete och sprickrail. Trodde problemet skulle sluta efter typ 3 flytt och en tung mantling på en slopig hylla men efter borstning och prövat några press så insåg jag att jag kommer behöva följa den lilla areten till topps.
Efter många press och trixande med beta så blev det till slut ett sänd. Men det satt långt inne. Mycket fint problem med många flytt på lite yta. En must do!

Klurig fotbeta på "Jelly bean"
Foto: Robert Rapakko

 
Är hälkroken nyckeln?
Foto: Robert Rapakko
 
Häng i den slopiga hyllan
Foto: Robert Rapakko
 
Häng i areten, nu ska bara fötterna med!
Foto: Robert Rapakko
 
Kaffet är som vanligt viktigast!
 
"Jelly bean"
 
Lyckan är vackert!
Foto: Robert Rapakko


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar